av Katrine K
Vi har lest: Show Your Work av Austin Kleon

Kunsten å promotere seg selv, – uten å gå for langt
Er du en kreativ sjel som ønsker å leve av det du skaper, og som gjerne vil bli sett og oppdaget av de rette menneskene? Famler du litt i mørket? Ja, da er kanskje boka Show Your Work!: 10 Ways to Share Your Creativity and Get Discovered av den amerikanske forfatteren og kunstneren Austin Kleon noe for deg. Selv om boka først og fremst er rettet mot profesjonelle kunstnere, forfattere og designere i startfasen av karrieren, kan den også være nyttig også for andre: studenter, lærere og gründere, for eksempel.

Som kunstner er du jo pent nødt til, på en eller annen måte, å promotere både deg selv og dine arbeider. Men i den store jungelen av flinke folk der ute, -hvordan skal akkurat du klare å skille deg ut?
Et annet, og like viktig spørsmål er dette: Hvordan skal du vise deg frem, uten å virke altfor desperat (du vil jo helst ikke framstå som en slags “menneskelig spam”)?
Austin Kleon mener at du ved å arbeide hardt og seriøst innen din unike nisje, vil tiltrekke deg de menneskene som virkelig er interessert:
Stop worrying about how many people follow you online and start worrying about the quality of people who follow you. Don`t waste time reading articles about how to get more followers. Don`t waste time following people online just because you think it`ll get you somewhere.
Kleons bok er lettlest, morsom og inspirerende. Den gir deg en rekke tips om hvordan du, på raffinerte måter, kan promotere deg selv og dine arbeider, -uten å gå ut av din komfortsone. Boka inneholder ti kapitler, ti hovedtips som gjennomgås grundig, og er ellers fylt med sitater fra berømte personer, tankekart og Kleons egne svart-hvitt-illustrasjoner.

Øv deg på å fortelle en god historie om deg selv
Mange billedkunstnere tenker kanskje at “bildet mitt snakker for seg selv”, men Kleon hevder det motsatte: “Our work doesn`t speak for itself”. Folk vil gjerne vite bakgrunnen til et bilde, hvordan bildet ble laget, og hvem som lagde det. Et bilde får faktisk større verdi blant publikum dersom det har en interessant historie. På samme måte blir kunstneren mer interessant dersom han eller hun kan fortelle en god historie om seg selv (-og dette er noe som bør øves på):
We`ve all been there. You`re standing at a party, enjoying your drink, when a stranger approaches, introduces herself, and asks the dreaded question, “So, what do you do?” If you happen to be a doctor or a teacher or a laywer or a plumber, concratulations. You may proceed without caution. For the rest of us, we`re going to need to practice our answers.
Så, når folk spør deg: Hva driver du med? bør du altså ha svarene klare, for det er en unik mulighet til å skape litt interesse rundt deg selv. Kleon råder deg til å svare så ærlig som mulig, og bevare selvrespekten. Hvis du er arbeidsledig, er det en ærlig sak å fortelle at du leter etter en jobb. Dersom du driver med ulike ting, gjør det enkelt ved å si noe sånt som at du er en kunstner som driver nettbutikk, eller en webdesigner som lager film. Kleon selv, for eksempel, omtaler seg som: A writer who draws (En forfatter som skriver).

Mange gullkorn
Selv om jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet alltid kjenner en viss skeptis til bestselgende, amerikanske “selvhjelpsbøker”, så syns jeg faktisk det er enkelte gullkorn å hente her. Ja, faktisk. Som denne:
You can`t find your voice if you don`t use it.
Eller denne:
There`s not as big of a difference between collecting and creating as you might think. A lot of writers I know see the act of reading and the act of writing as existing on the opposite ends of the same spectrum: The reading feeds the writing, which feeds the reading.
