av Katrine K
Vi presenterer: Vanna Bowles
En stor, mørk kommode i viktoriansk stil. Riktig et prydmøbel er det, med fantastiske utskjæringer. Møbelet har blitt nøysommelig vedlikeholdt i alle år. Fortsatt er det noen som tørker støv av det hver uke.
Du prøver å åpne en skuff, men slike gamle, tunge skuffer har en tendens til være tråkke. Kommoden rister i motstand når du endelig klarer å lirke litt på skuffen. Gjennom en bitteliten åpning får du et glimt av innholdet. Det er kaos der inne. Der ligger sannheter som ikke tåler dagens lys. Hemmeligheter som er blitt lagt inn der for aldri å skulle hentes ut igjen.
Billedkunstneren Vanna Bowles gir oss små glimt fra innsiden av kommoden. Før skuffene lukkes igjen…

Vanna Bowles er en svensk-norsk billedkunstner (f.1974) som arbeider med tegning, skulptur, installasjon og fotomanipulering. Hun har bakgrunn fra kunstakademiet i Oslo og har deltatt på en rekke utstillinger i Norge og utlandet. Arbeidene hennes kan lettest beskrives som små scener som er hentet ut av større sammenhenger. Noen har stilt seg opp foran familiefotografen, andre er kanskje med i en Bergman-film. Vannas bilder er i sort-hvitt, hun utnytter blyantens potensiale til fulle, med en utrolig perfeksjon. Det ferdige uttrykket ligger nært opptil sort-hvitt fotografiets uttrykk. Men der fotografiet stopper, fortsetter Vanna videre. Noen av tegningene er da også tredimensjonale, de går fysisk ut av bildet og fortsetter videre i en skulptur.
Interesseren for menneskelige relasjoner, hvordan vi mennesker følger sosiale koder og er opptatt av å holde fasaden, har lenge vært et gjennomgående tema i arbeidene hennes. Jo bedre man er til å holde på fasaden, dess mindre ser vi av løgnene bak. Allikevel gir Bowles oss ofte en følelse av at fasaden holder på å slå sprekker. Det som er blitt gjemt, kan så vidt skimtes. Som små glimt av kaos.
Estetikken refererer til viktoriatiden og tidlig 1900-tallets borgerskap, som kan ses på som en metafor for det overfladiske. Humoren er dessuten alltid i nærheten, kanskje det er oss selv vi ler av.
I utstillingen Wild Tree som ble vist på Angelika Knäpper Gallery i Stockholm og ved Hordaland Kunstsenter i Bergen i 2010 er koblingen mellom mennesker og natur sterk. Her møter vi mennesker i hage og skog, gjerne sammen med dyr. Allikevel er ikke idyllen komplett. Man kan lure på om det er naturen som hevner seg når det gror trær ut av hodene og når scenene rammes inn av vakkert, men svært viltvoksende kratt.
Se flere bilder på kunstnerens hjemmeside, www.vannabowles.com.



Innlegget er hentet fra den gamle Magifabrikk-bloggen og ble opprinnelig publisert 30.04.2013